Dalmácií na plachetnici Javorak

Plavba na 22m plachetnici ze Splitu do Zadaru a zpět kolem nádherných a většinou neobydlených ostrůvků. Plavání v průzračném Jadranu kolem lodi. Ani nepotřebujeme plavat na břeh. Pozorujeme rybky a čekáme, až kapitán zavelí k obědu. Díky vůni opákaných ryb na grilu, kterou kapitán láká naše chuťové buňky, nás ani nenapadle se od lodi vzdalovat. Co kdyby nezbylo ;)

ITINERÁŘ:

Pá 6.9. - So 7.9.

Ve 2 hodiny odpoledne odjíždíme autobusem z Brna. Je nás 16 plus 2 řidiči.

Druhý den v 8 ráno dorážíme do Splitu. Čeká nás seznámení s domovem na vodě, krásnou plachetnicí Javorak. Od kamarádů jsme dostali radu, ať jdeme do kajuty úplně na přídi, jinak nám při cestě s otevřeným okénkem hrozí "potopa". Tak jdeme bojovat o přední kajutu, když už nemáme VIP1 nebo VIP2 nad první palubou. Prohlížíme si město z vzhlídkové věže, vše máme jako na dlani. Kapitán ještě mění směr cesty, ať prý to moc neháže :), vše domluveno, vysvětleno, naloďujeme se a vyrážíme. Zadar bude za pár dnů naším otočným bodem.

Po cestě máme první palubní oběd - voňavou rybku a salát.

Odpoledne přistáváme v Rogoznici. Na koupání to dnes ještě není, tak neváháme a jdeme na prohlídku města a okolí. Čeká nás první romantický večer na lodi. Mírné pohupování nás ukolébá až k spánku.

Ne 8.9.

Po snídani na lodi vyrážíme na cestu. Zastavujeme v tiché zátoce a poprvé skáčeme do vlnek. Nádhera. Plaveme a potápíme se kolem lodi, ani na břeh není třeba plavat. Cítíme vůni připravovaného oběda. Kapitán zazvoní, všichni plavci jdou z vody a nedočkavě vyhlížíme, co bude na talíři dnes. Máme pečené kuře a salát. Dobrota.

Plujeme kolem ostrova Kornati a v 5 odpoledne kotvíme u ostrova Telaščica se sladkovodním jezerem Mir. Procházíme se kolem jezera, koupeme se ve sladké vodě, potkáváme oslíky (dělíme se s němi o mrkev) a jinou drobnou havěť a z vrcholku pozorujeme západ slunce.

Dnes poprvé kotvíme "mimo civilizaci". Užíváme si oblohy plné hvězd.

Po 9.9.

Po snídani vyrážíme z našeho dočasného ráje do dalšího. Na koupání kotvíme u ostrova Pašman. Užíváme si teplé vody a pozorujeme rybky a po očku i kuchaře. Zazvoní zvonec a je čas oběda. Dnes máme plněné papriky a salát.

Zvedamé kotvy a vyrážíme směrem na Zadar. Dorážíme po 5.hodině a čeká nás prohlídka města. Zůstáváme kotvit v přístavu, tak nás čeká krásný večer ve starobylém městě.

Út 10.9.

Po dobré snídani se vzdáváme směrem na ostrov Murter. Kotvíme ve městě a vyrážíme na prohlídku. Po obědě - těstoviny s rybí omáčkou, bramborový salát a grilovaná ryba - vyrážíme do klidné zátoku na druhé straně ostrova. Nikde nikdo, město nevidět i neslyšet. Čeká nás koupání v průzračné zátoce, pozorování ryb, výstup na horu, západ slunce a večer pod hvězdami.

Nejkrásnější místo na naší cestě.

St 11.9.

Ráno se vydáváme směrem k NP Krka. Kotvíme kousek od pirátské loďi :). Přestupujeme na prohlídkovou loď k vodopádům. Místo moře jedeme po řece a pozorujeme krásnou přírodu kolem nás.

Po dobrém obědě - vepřové na hříbách a těstoviny - přeplouváme na ostrov Zlarin. Potkáváme spoustu drobné havěti a dokonce se kolem mihne i malá chobotnice. Západ slunce je opět nádherný.

Čt 12.9.

Dnes máme namířeno do Trogiru, ale ještě musíme najít místo na koupání. Bereme spacáky a jdeme na příď. Máme vítr ve vlasech, pozorujem vlnky, sem tam i schrupnem. Kotvíme v nádherné zátoce, viditelnost velká, tak naháníme rybky kolem lodi.

Po obědě - skopové, omáčka a těstoviny, salát - doplouváme do Trogiru. Čeká nás prohlídka večerního města. Zůstáváme kotvit v přístavu.

Pá 13.9.

Snídaně je naplánována až po vyplutí a kapitán nám klade na srdce, ať jsou všichni včas zpět. Je 7 a vyrážíme z přístavu. Je nám divné, že kolem mola běží pán a pořád mává. Najednu někdo pozná člena naší skupiny :). Zpátky nemůžeme, ale vyzvedáváme jej o asi 1,5km dále. Měl pěknou ranní rozcvičku a jeho drahá polovička dostala pěkné "kapky". Jen bylo slyšet "Ty jsi neviděla, že nejsem na palubě?". Strohá odpověď zněla "Ne." Dobrá zkušenost pro nás všechny, pozdě už nikdo nikdy nepřišel :).

Odplouváme směrem na Split. Po cestě kapitán kotví v další průzračné zátoce a my řádíme, jak se jen dá. Skáčeme z paluby, podplouváme loď, krmíme rybky a komu se chce, doplouvá na pevninu. To vše až do zvonění na oběd. Dnes máme brambor, salát a rybu.

Po 6.hodině doplouváme do Splitu. Je třeba dotankovat, tak kotvíme u pumpy. Nás Javorak pojme 1530 litrů plus ten zbytek, co je v nádržích. Pumpa je "multifunkční" - z vody pro lodě, z pevniny pro auta.

Máme před sebou poslední noc na lodi. Večer vyrážíme na prohlídku města.

So 14.9. - Ne 15.9.

V 7 nás čeká rozlučková snídaně a v 8 už přetahujeme bagáž do autobusu. loučíme se s Javorakem a vyrážíme směrem na Makarskou riviéru - Baška Vodu. Po proplouvání bez tlačenic a lidí to bude pěkný šok. Ale řidiči potřebují 8 hodin pauzy před cestou zpět, tak není vyhnutí.

Počasí krásné a nacházíme i kousek, kde není hlava na hlavě. Nakonec je to příjemná koupací tečka za super dovolenou.

V 6 večer vyrážíme na cestu do Brna a my pak pokračujeme vlakem do Ostravy.